راه ها و روش های مهاجرت به بلژیک

هر کسی که قصد سفر یا مهاجرت داشته باشد، یکی از کشورهایی که بررسی می کند، کشور بلژیک است. آیا با شرایط مهاجرت به بلژیک آشنایی دارید؟ قطعا برای تمام افرادی که به دلایل مختلف قصد مهاجرت به این کشور را دارند، موقعیت های مختلفی نیز وجود دارد. در این مقاله می توانید پاسخ سوال خود را در مورد انواع مهاجرت به بلژیک و شرایط گرفتن اقامت دائم در این کشور بیابید. پس با ما تا آخر این متن همراه باشید.

راه ها و روش های مهاجرت به بلژیک

دلایل مختلف مهاجرت به کشوری همانند بلژیک

بلژیک از جمله کشورهایی است که در اروپای شمالی قرار گرفته و سلطنتی است. با این وجود نوع حکومت در این کشور دموکراسی است. کشور بلژیک از بنیان گذاران اتحادیه اروپاست که وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارد. در حقیقت نرخ تورم در این کشور تنها یک درصد بوده و نیروی کار فعال و خوبی دارد. آب و هوای معتدل آن نیز از دیگر دلایل مهاجرت افراد به بلژیک است. در تابستان هوا خنک بوده که به دلیل قرار گیری بلژیک در فلات مرکزی اروپا می باشد. به همین دلایل، بسیاری از افراد در این کشور، به شغل کشاورزی مشغول هستند و یا بیشتر در این زمینه به سرمایه گذاری می پردازند.

اگر به تاریخ مراجعه کنید، انقلاب صنعتی برای اولین بار در بلژیک رخ داده است. پس صنایعی همانند آهن و وفلاد، الماس، مواد غذایی، تولیدات نفتی و انواع پلاستیک از رونق خوبی در این کشور برخوردار است. بسیاری از این محصولات به خارج از بلژیک صادر می شود و جزو محصولات صادراتی آن است. فرهنگ خوب مردم بلژیک، امکانات عالی در زمینه های بهداشتی و نظافت و همچینین زبان آسان این مردم دلایل خوبی برای تشویق افراد مختلف برای مهاجرت به بلژیک است.

روش های مختلف مهاجرت به بلژیک

در ادامه برای شما خوانندگان هم به طور کلی و هم با شرحی کامل قواعد و قوانین مهاجرت به بلژیک را توضیح می دهیم و بر اساس هدف شما از مهاجرت به بلژیک، شرایط هر یک را بیان می کنیم. برای این کشور چندین روش و انتخاب پیش روی شماست. یکی از این روش ها همانند قوانینی که برای اکثر کشورهای دنیا وجود دارد، مهاجرت از طریق ازدواج با فردی بلژیکی است که در ادامه به این مورد هم خواهیم پرداخت.

روش دوم روشی است که در آن باید برای اقامت طولانی مدت یعنی برای 10 سال اقامت دائم در این کشور اقدام نمایید. برای این نوع مهاجرت به بلژیک باید بتوانید هم زبان خوبی داشته باشید و هم شرایط دیگری را ارائه دهید. افرادی که بیش از 10 سال در بلژیک زندگی کرده اند، می توانند دوره های زبان بلژیکی را بگذرانند و در نهایت برای اقامت همیشگی بلژیک درخواست دهند. در این صورت پرونده آن ها پس از بررسی امکان پذیرفته شدن زیادی دارد.

یکی از گزینه های عالی برای مهاجرت به این کشور، فاقد ملیت بودن است. این نوع اقامت دائم گرفتن برای افرادی است که در برای مدت 2 سال در بلژیک زندگی می کنند و به عنوان افراد بی خانمان شناخته می شوند. این اشخاص نیز می توانند به راحتی جزو شهروندان دائم بلژیک شوند. افرادی که به مدارج بالا در عرصه های علمی یا هنری دست یافته اند و جایزه های بزرگ جهانی را دریافت نموده اند هم می توانند برای مهاجرت به این کشور در خواست دهند. بسیاری از افراد نیز می توانند از راه های تحصیلی، کار و سرمایه گذاری وارد کشور بلژیک شده که این موارد را هم برایتان توضیح می دهیم.

انواع ویزای بلژیک

تمام کسانی که قصد مهاجرت به بلژیک را دارند، می توانند از 3 نوع ویزا که توسط این کشور صادر می شود، اقدام به سفر به این کشور نمایند.

اولین نوع از این ویزا، ویزای C بلژیک نام دارد که ویزایی 90 روزه است. به این معنی که فردی که ویزای نوع C بلژیک را دریافت می کند می تواند به مدت 90 روز در محدوده زمانی 180 روز در بلژیک اقامت داشته باشد. یعنی اعتبار این ویزا، 180 روز و اجازه اقامت آن 90 روز است. به این نوع ویزا، ویزای گردشگری و توریستی هم گفته می شود. اگر هیچ گونه اطلاعی از این کشور ندارید و تازه می خواهید شرایط زندگی در این کشور را بدانید، بهتر است ابتدا ویزای C بلژیک را بگیرید.

ویزای بعدی، ویزای نوع D نام داشته و جزو ویزاهای کاری محسوب می شود.مدت زمان این نوع ویزا، بیش از 90 روز است و افرادی که این ویزا را دریافت می کنند باید اجازه کار در بلژیک را داشته باشند.

کارت آبی بلژیک چیست؟

در اروپا کارت های آبی به افراد مختلف برای کار و زندگی در بلژیک داده می شود. تنها افرادی که دارای مهارت های بسیار بالا در کار خود هستند، می توانند کارت آبی بلژیک را دریافت کنند. همچنین میزان تحصیلات این افراد باید حداقل لیسانس باشد. در این صورت این فرد می تواند به راحتی با یک شرکت بلژیکی قرارداد امضا نماید و حقوق مشخصی دریافت کند.

یکی دیگر از قوانینی که برای ورود به بلژیک وجود دارد، ثبت نام افراد خارجی در شهرداری این کشور است. به این صورت که هر فردی که جزو شهروندان اتحادیه اروپا نباشد، باید تا هشت روز پس از ورود به بلژیک و قبل از اتمام این دوره، نام خود را ثبت کند و کارت شناسایی دریافت کند. حتی اگر اقامت شما در این کشور موقت باشد، باز هم باید این کار را دریافت کنید. هر فردی که بالای 21 سال دارد، به تنهایی به شهرداری منطقه و شهری که در آن اقامت دارد می رود و کارت شناسایی بزرگسال خود را دریافت می کند.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

اگر قصد ادامه تحصیل در کشور بلژیک را دارید، بایستی ویزای دانشجویی بگیرید. برای این ویزا، نیاز به مجوزهای مخصوص با توجه به ملیت و شرایط درسیتان دارید. ابتدا باید برای یک دانشگاه در بلژیک درخواست فرستاده و پس از پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه های معتبر بلژیک می توانید اقدام به گرفتن ویزای دانشجویی نمایید. کسانی که در محدوده اتحادیه اروپا زندگی می کنند، خوشبختانه نیازی هب گرفتن این نوع ویزا ندارند اما اگر از ایران بخواهید اقدام کنید، باید حتما شرایط خاصی را بگذرانید. به عنوان مثال باید حداقل 90 روز در بلژیک زندگی کرده باشید و در نهایت ویزای نوع D را درخواست دهید. برای دریافت ویزای تحصیلی باید در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود ادامه تحصیل دهید و کار کنید. همچنین دقت کنید که تحصیل در بلژیک هزینه بسیاری می خواهد که باید حتما آن را پرداخت نمایید. قوانینی که برای ویزای تحصیلی لازم است به شرح زیر است:

شخصی که برای این ویزا درخواست می دهد، باید ثابت نماید که در طول تحصیل و اقامت خود در این کشور، منایع مالی کافی دارد.

بیمه سلامت دریافت کنند. هر فردی که وارد بلژیک می شود باید حتما بیمه سلامت دریافت کند.

مسائل امنیتی برای این اشخاص بسیار اهمیت دارد. در حقیقت این فرد باید ثابت کند که هرگز نمی تواند برای امنیت عمومی این کشور، یک تهدید به حساب بیاید. در غیر این صورت از بلژیک اخراج می شود.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

بورس تحصیلی بلژیک

تحصیل در بلژیک بسیار گران و پر هزینه است. به همین دلیل عده ای که توان مالی ندارند، به دنبال گرفتن بورس تحصیلی بلژیک هستند. مواقع بسیاری دیده شده است که بلژیک به دنبال محققین در رشته های مختلف است. در نتیجه کسانی که پژوهش های علمی گسترده ای انجام داده اند با رعایت نمودن یک سری قوانین می توانند بسیار ساده تر برای مهاجرت به بلژیک اقدام نمایند. محققینی که قصد ادامه کار در بلژیک را دارند، باید مجوزهایی را دریافت نمایند. در حقیقت باید به دنبال مهر و امضا در ادارات مختلف این کشور باشند. اگر چه این روند پیچیده می آید اما ارزان بوده و هزینه زیادی را در بر نمی گیرد. همچنین دانش آموختگانی که در رده سنی بین 18 تا 30 سال قرار دارند، می توانند به عنوان کار آموز وارد این کشور شوند. در میان شرایط کارآموزی باید پیمانکار و کمپانی که نیازمند کار آموز است درخواست ها و شرایط خود را اعلام نماید. در ضمن این شرایط تنها برای یک سال پابرجا بوده و پس از تمام شدن این مدت زمان باید این کشور را ترک نمایید. از مزایای کار آموزی در بلژیک برای مدت یک سال، تمام وقت بودن کار و داشتن حداقل حقوق قانونی برای فرد کار آموز است.

مهاجرت از طریق کار در بلژیک

اگر قصد مهاجرت به بلژیک از طریق تخصص و کار را دارید، باید سه نوع وجوز بگیرید. مجوز کاری نوع A برای تمام کارفرمایان و مشاغل عرضه شده و هیچ گونه محدودیتی برای گرفتن این نوع مجوز وجود ندارد. با این حال برای به دست آوردن چنین مجوزی باید ابتدا مجوز نوع B را دریافت کرده و 4 سال هم در این کشو مشغول به کار بوده باشید. هر چند که این چهار سال کار شما در بلژیک می تواند به طور مدام یا گسسته بوده باشد. مدت زمان چهار سالی که در بلژیک مشغول به کار هستید باید در یک دوره 10 ساله اتفاق افتاده باشد. شاید این موضوع کمی شما را گیج کرده باشد. بنابراین ابتدا مجوز نوع A را برایتان توضیح خواهیم داد.

برای کارمندان و کسانی که در زمینه های کاری دارای تخصص هستند همانند محققان، پژوهشگران و یا افرادی که در ماموریت های ویژه شرکت می کنند، این نوع مجوز دارای محدودیت هایی است. کسانی که جزو تکنسین ها و متخصصین هستند، کسانی که مجوز نوع B را دارند و در مجموع افرادی که نیازی به مجوزهای کاری ندارند، نباید به سراغ مجوز نوع A بروند. چرا که این مجوز به آن ها داده نمی شود. افرادی به غیر از افراد بالا که می خواهند مجوز نوع A را دریافت نمایند، باید ابتدا فرم های مربوط به این مجوز را دریافت نموده، سپس مجوز نوع B به همراه مجوز اقامت خود را هم درون پرونده قرار دهند.

اما مجوز نوع B که در بالا به آن اشاره نمودیم، چه نوع مجوزی است؟ در واقع نوع دیگری از مجوزهای لازم برای مهاجرت به بلژیک از طریق کار مجوز نوع B است. این نوع مجوز به مشاغل آزاد تعلق دارد. به دلیل اینکه این مجوز برای کارفرماهای خاصی و برای یک دوره 12ماه ارسال می شوند، بسیار آسان تر از مجوز نوع A گرفته می شوند. اگر می خواهید که یک مجوز نوع B را بگیرید، نیاز به یک حمایت مالی دارید. هر چند که فرد متقاض دهنده باید از قبل استخدام ارگانی مشخص باشد و مجوز کار هم داشته باشد. تمام این مجوزها به شما این اجازه و تضمین را می دهد که بتوانید در همان شرکت در بلژیک مشغول به کار شوید. برای اقدام از این طریق برای مهاجرت به بلژیک باید یک سری تست ها بدهید و مجوزهایی را دریافت کنید.

نوع دیگری از مجوزهای کاری بلژیک نیز وجود دارد که تنها به افراد خاصی داده می شود. دانش آموزان، اعضای خانواده سفیران و در مجموع گروه هایی که به دنبال پناهندگی هستند می توانند از این نوع مجوز کاری استفاده نمایند. این مجوز ابتدا با مدت اعتبار یک ساله ارائه می شود و پس از آن با شرایطی خاص می توانید آن را تمدید نمایید.

مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه گذاری

از آنجایی که کشور بلژیک قطب اقتصادی اروپا بوده و از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، بنابراین کسانی که از طریق سرمایه گذاری قصد مهاجرت به بلژیک را دارند، روش آسانی را پیش روی خود خواهند دید. کسی که در بلژیک سرمایه گذاری می کند، می تواند برای مدت 3 سال اقامت دائم این کشور را دریافت نماید. دانستن زبان انگلیسی برای این کشور بسیار مهم است. هر چند که بلژیک کشوری چند ملیتی است. از مزایای گرفتن اقامت دائم این کشور، توانایی سفر و مهاجرت به بیش از 100 کشور دنیاست. با این حال اگر می خواهید که به طور رسمی تابعیت این کشور را از این طریق دریافت کنید، باید برای 7 سال سرمایه گذاری مثبت در این کشور داشته باشید.

پرونده شما مورد بررسی سازمان مهاجرت بلژیک قرار می گیرد و در صورت داشتن شایستگی های لازم می توانید وارد این کشور شوید. این شرایط شامل نداشتن سابقه کیفری، داشتن پس زمینه تجاری و مالی مناسب و در آخر ثبت یک شرکت با پشتوانه مالی خوب در این کشور است. گزینه آخر در بیشتر برای افرادی است که عضو اتحادیه اروپا نیستند و در نتیجه باید ابتدا با یک وابستگی اقدام به مهاجرت به این کشور نمایند.

مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه گذاری

ازدواج و مهاجرت به بلژیک

یکی از راه های قانونی برای سفر و مهاجرت به بلژیک ازدواج است. اگر شخصی با یک فردی بلژیکی یا کسی که دارای تابعیت بلژیکی است ازدواج نماید، می تواند برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهد. همچنین در کشور بلژیک ازدواج همجنسگرایان به رسمیت شناخته شده است. کسی که برای ازدواج در بلژیک انتخاب می نماید باید 3 ماه از زمان گرفتن اقامت دائم او گذشته باشد یا اینکه حداقل 3 ماه تابعیت بلژیکی داشته باشد. ویزای نوع C همان نوع ویزایی است که باید برای این نوع مهاجرت دریافت کنید. فردی که قصد ازدواج و مهاجرت به بلژیک را دارد باید بیش از 18 سال سن داشته باشد. یادتان باشد که پس از ازدواج با یک فرد بلژیکی به طور اتوماتیک تابعیت این کشور را دریافت نمی کنید و باید تمام روند قانونی آن را طی نمایید.

مهاجرت با خرید ملک در بلژیک

یکی دیگر از روش های مهاجرت به بلژیک خرید ملک در این کشور است. برای خرید ملک در بلژیک باید قوانین و مقررات خاصی را رعایت کرده و کارهایی را انجام دهید. قبل از اینکه برای خرید ملک در بلژیک اقدام نمایید، بازار جهانی را که مدام در حال تغییر است، بررسی نمایید. این چرخه و بازار مسلما بر روی قیمت های ملک در بلژیک تاثیر گذار بوده و بنابراین اگر در انتخاب مکان درست و منطق ای عالی برای سرمایه گذاری و خرید ملک دقت نداشته باشید، قطعا از ارزش ملک و خانه خریداری شده کاسته می شود. قیمت ارز را هم برای خرید ملک در نظر بگیرید. بهتر است که برای خرید خانه و مهاجرت به بلژیک به سراغ افراد حرفه ای در این کار بروید و یک نماینده قانونی بگیرید. تمام اسناد و مدارک خرید شما باید به زبانی مناسب و قابل فهم برایتان ترجمه گردد تا به هیچ عنوان دچار ضررهای مالی نشوید.

کار آفرینی و مهاجرت به بلژیک

از دیگر گزینه های پیش روی شما پس از مهاجرت از طریق تحصیل، ازدواج، کار و خرید ملک، مهاجرت به بلژیک از طریق کار آفرینی است. شناسایی روند انجام کارها برای کار آفرینی در بلژیک بسیار اهمیت داشته و باید به دقت بررسی شود. خوشبختانه دولت بلژیک لیست پیشنهادی خود را در زمینه های مختلف کار آفرینی و نیاز خود را ارائه می دهد. اگر در این مسیر و با توجه به نیازها و کمبودهای موجود در بازار بلژیک اقدام نمایید، شانس موفقیت و پذیرش بیشتری خواهید داشت.  همچنین باید بازار هدف و مخاطبان خود را شناسایی نموده و خدمات خود را مشخص نمایید. باید با بازار بلژیک نیز آشنایی داشته باشید. با این حال، قبل از مهاجرت از طریق کار آفرینی به بلژیک و آغاز کار آفرینی در این کشور باید یک شماره شناسایی بگیرید. همچنین نیاز به افتتاح حساب بانکی در این کشور دارید. مهاجرت از طریق کار آفرینی در این کشور زمان طولانی طول می کشد و باید با صبر و حوصله تمام کارهای مورد نیاز آن را انجام دهید.

کارآفرینی و مزایای آن در این کشور

از مزایای خوبی که در این کشور چه برای کارآفرینان خارجی و چه برای کارآفرینان داخلی فراهم شده است، حمایت شدن از طرف صنف کارآفرینان در بلژیک است. هیچ تفاوتی برای شما و دیگر افراد در این مورد قائل نمی شود و شما پس از گذشت 3 سال اقامت در این کشور، می توانید برای اقامت دائم در بلژیک درخواست دهید. بلژیک از بزرگترین قطب های اقتصادی اروپا و البته دنیاست.

امکان مهاجرت به بلژیک برای داروسازها

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در رشته داروسازی تحصیل کرده اید، می توانید به ارحتی برای مهاجرت به بلژیک اقدام نمایید. برای این کار باید گذرنامه معتبر و مدرک زبان در سطح مورد نیاز آن را داشته باشید. همچنین بیمه خدمات درمانی از دیگر شرایط برای این نوع مهاجرت به کشور بلژیک است.

امکان مهاجرت به بلژیک برای داروسازها

ویزای همزمان تحصیلی و کار در مهاجرت به بلژیک

از شرایط منحصر به فرد موجود در بلژیک، می توان به فراهم نمودن شرایط همزمان برای کار و تحصیل افراد مهاجر را مطرح نمود. این کشور بهترین شرایط را برای درآمد زایی افراد مختلف فراهم می آورد و در نتیجه فرصت های شغلی مختلفی در بلژیک وجود دارد.

هزینه های مهاجرت به این کشور

برای سفر و اقامت در بلژیک قطعا نیاز به کمک خواهید داشت. اینکه در کجای این کشور و پایتخت آن، خانه ای برای اقامت پیدا کنید. چگونه کارهای مربوط به ثبت نام در شهرداری، تمدید مجوز اقامت، درخواتس تابعیت بلژیک، درخواست پاسپورت و بسیاری از موارد دیگر را باید انجام دهید؟ جواب این سوال ها را تنها با کمک یک راهنما و مشاور در بلژیک پیدا خواهید نمود. در نتیجه اطلاعات خود را بالا برده و با وکیل مشورت کنید.

ویزای جستجوی کار چیست؟

سعی کنید قبل از هر چیز اطلاعات خود را راجع به مهاجرت کامل کنید. ویزای جستجوی کار به این خاطر صادر می شود تا بتوانید موقعیت شغلی خود را سر و سامان بدهید. در حقیقت ویزای جستجوی کار با هدف کار و به صورت مدت زمان محدود و دوره ای به فرد درخواست دهنده داده می شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در بلژیک

ابتدا پاسپورت شما باید برای 12 ماه اعتبار داشته باشد. سپس فرم درخواست ویزای بلژیک را به درستی پر کنید. سعی کنید که تمام مدارک و اعتبار بانکی خود را به درستی تهیه کنید. هر چند باید وضعیت اقتصادی مناسبی داشته باشید.

مدارک پزشکی از جمله مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به بلژیک است.

نکات تکمیلی

هر چند که مهاجرت به بلژیک آسان است و روند آن بسیار سریع انجام می شود با این حال سعی کنید که تمام کار های خود را با یک مشاور یا وکیل پیش برده تا به هیچ مشکلی برخورد نکنید.