به گزارش سایت راهنمای ایرانیان کانادا : اگر قصد شروع یک بیزینس در کبک را دارید، قبل از شروع هر چیز باید به فکر ثبت شرکت در کبک باشید تا بتوانید فعالیت های اقتصادی خود را در قالب آن شرکت شروع کنید. کبک یکی از ایالت های اقتصادی کشور کانادا می باشد. معمولاً افرادی که قصد شروع یک بیزینس در کانادا را دارند، شهر کبک یکی از شهرهای مد نظر آن ها برای شروع استارت آپ های اقتصادی شان می باشد. ثبت شرکت در کبک کار چندان پیچیده ای نیست و تنها نیاز به دانش در مورد نوع شرکت و نحوه ی ثبت آن دارد. شاید بتوان گفت که ثبت شرکت در کبک تا حدودی از ایران هم ساده تر باشد.

انواع شرکت در کبک

به طور کلی 3 نوع شرکت در کبک می توانید ثبت کنید که باید بر اساس نیاز یکی از انواع آن را انتخاب کنید. این شرکت ها شامل مالکیت انحصاری، شراکتی و سهامی می باشد. شرکت هایی که مالکیت انحصاری دارند یعنی فقط یک نفر آن ها را ثبت می کند و تمامی مسئولیت های آن شرکت به عهده ی همان یک نفر می باشد. در واقع کلیه ی سود، ضرر و پاسخگویی به مشکلات آن شرکت همگی گریبان گیر همان یک نفر خواهد بود. معمولاً این نوع شرکت ها بیشتر برای بیزینس های کوچک مناسب هستند. این شرکت ها معمولاً مختص به یک ایالت یا یک شهر خاص می شوند.

انواع شرکت در کبک

شرکت های شراکتی و شرکت های سهامی در کبک

در شرکت های شراکتی همانطور که می دانید چند نفر با هم شرکت را تأسیس کرده و تمام سود و ضرر و مسائل داخلی شرکت باید بین چند نفر تقسیم شود که البته هر کدام بخشی از مسئولیت های شرکت را به عهده می گیرند. در این نوع شرکت ها باید در ابتدا قراردادی بین اعضای داخلی شرکت مبنی بر تقسیمات سود و زیان بسته شود. شرکت های سهامی دارای تعداد زیادی سهام دار هستند. این نوع شرکت ها می توانند در سطح یکی از استان ها تأسیس شوند و یا در سطح فدرال یا کشوری باشند. این دو نوع ثبت شرکت در کبک که شرکت های سهامی و شراکتی هستند، معمولاً از انواع شرکت های بزرگ محسوب می شوند. به خصوص شرکت های سهامی معمولاً سهامی عام را شامل می شوند. معمولاً شرکت هایی که در سطح فدرال هستند شرکت های دولتی هستند و بیشتر از نوع شرکت های سهامی محسوب می شوند.

ثبت نام شرکت در کبک کانادا

از مراحل اولیه ثبت شرکت در کبک این است که باید متقاضی به فکر انتخاب و ثبت اسم تجاری شرکتی باشد که متناسب با نوع کسب و کار انتخاب می شود. انتخاب نام شرکت یکی از مهم ترین بخش ها محسوب می شود و باید شامل قوانین ثبت اساسنامه های تجاری باشد. برای ثبت اسم یک شرکت تنها 90 روز زمان دارید. ثبت عنوان شرکت در ایالت های مختلف متفاوت می باشد، در ایالت کبک باید فرم ثبت اسم شرکت برای دفتر ثبت شرکت ها به زبان انگلیسی یا فرانسوی تکمیل شود و به مونترال یا کبک فرستاده شود.

شرایط ثبت شرکت در کبک

برای ثبت شرکت در کبک باید اساسنامه های مربوط به نوع شرکت اعم از سهامی، شراکتی یا مالکیت انحصاری پر شود. تکمیل اساسنامه های ثبت شرکت در کبک شامل موارد زیر می شود:

  • ذکر نام پیشنهادی شرکت
  • ذکر استان یا قلمرو شرکت در کبک
  • ذکر مدیریت و سهم شرکا در شرکت های سهامی و شراکتی، ذکر مسئولیت هر کدام از اعضا و نحوه ی نقل و انتقال سهام
  • ذکر تعداد شرکت های وابسته به شرکت مورد نظر
  • اعضای هئیت مدیره شرکت
  • ذکر مقررات شرکت

شرایط ثبت شرکت در کبک

در اساسنامه های مرتبط به بخش ثبت شرکت ها باید اطلاعات دقیق مانند نام و نام خانوادگی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، امضای اعضا و دیگر موارد مورد نظر ثبت شده و به زبان انگلیسی ترجمه شود. از شرایط تأیید مدیر عامل می توان به دارا بودن حداقل سن 18 سال، عدم وجود سوء پیشینه از سمت دستگاه قضایی، حقیقی بودن فرد (افراد حقوقی نمی توانند مدیر عامل باشند) و اینکه باید کسی باشد که وضعیت ورشکستگی را تجربه نکرده باشد. تمام افرادی که در اعضای هیئت مدیره هستند می توانند در خارج از کشور هم سکونت داشته باشند اما باید یکی از اعضا پس از ثبت شرکت در کبک در کشور حضور داشته باشد.

هزینه ثبت شرکت در کبک

متقاضیان برای ثبت شرکت در کبک به سرمایه گذاری در حدود 75 تا 210 هزار دلار نیاز دارند. برای ثبت شرکت در کبک بسته به نوع شرکت، هزینه ی سرمایه گذاری متفاوت می باشد، اما هزینه ی پایه برای ثبت شرکت در کبک با مالکیت خصوصی از 70 تا 75 هزار دلار می باشد و برای شرکت های شراکتی هزینه ی ثبت یک شرکت ممکن است تا حدود 250 هزار دلار هم برسد. هزینه هایی که باید در مسیر کارهای اداری یا ثبت حقوقی شرکت انجام دهید تا حدود 1000 دلار هم می رسد. یکی از هزینه هایی که باید مالکان انجام دهند تهیه ی اظهارنامه مالیاتی می باشد که یکی از آن ها شخصی بوده و دیگری که پیچیده تر است اظهار نامه بیزنس است.

از جمله سایر هزینه های ثبت شرکت در کبک می توان به هزینه هایی که مشمول مشاوره های حقوقی می شود، اشاره کرد که معمولاً در بعد از زمان ثبت شرکت هم ممکن است ادامه پیدا کند. معمولاً مشاورها و وکلای حرفه ای در کبک، هزینه های بالایی را دریافت می کنند. برای یک سرمایه گذاری ساده در کبک سرمایه گذار باید حداقل یک میلیون و 600 هزار دلار سرمایه داشته باشد که این سرمایه می تواند شامل پول نقد، سهام یا ملک باشد و پس از تأیید دولت فدرال باید سرمایه گذار حدود هشتصد هزار دلار پول خود را در اختیار دولت کانادا به مدت 5 سال قرار بدهد و در این مدت به این پول هیچ بهره ی بانکی داده نمی شود. این میزان پول معمولاً برای کسانی که از کشورهای دیگر به کبک می روند ممکن است میزان زیادی باشد اما پس از ثبت شرکت بازگشت پول به چرخه ی مالی بسیار ساده تر می شود.

مزایای ثبت شرکت در کبک

یکی از اولین مزایای ثبت شرکت در کبک، گرفتن اقامت کانادا می باشد. بسیاری از افرادی که به کانادا مهاجرت می کنند و به دنبال ثبت شرکت در کبک هستند، می خواهند که اقامت کانادا را داشته باشند. معمولاً کسانی که اقدام به ثبت شرکت در کبک می کنند تا حدود زیادی شامل تخفیفات مالیاتی می شوند و این می تواند باعث منفعت کسانی باشد که بیزینس های کوچک را راه اندازی می کنند. در انتاریو کسانی که ثبت شرکت می کنند برای هر پانصد هزار دلار سود اول حدود 15 درصد شامل تخفیفات مالیاتی می شوند.

ثبت شرکت در کبک و به تعویق انداختن مالیات

یکی از مزیت هایی که به ثبت شرکت در کبک اختصاص داده می شود، به تعویق افتادن مالیات هاست. عملاً این رویکرد دولت باعث می شود که تعداد بیشتری از سرمایه گذاران به فکر سرمایه گذاری در کانادا باشند زیرا تا حدود زیادی از فشار و بار مالیاتی آن ها کاسته می شود. این عمل به این هدف انجام می شود که استارت آپ های کوچکی که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند، بتوانند پول خود را در شرکت به مدت طولانی تر نگه دارند تا سرمایه های آن ها رشد کند.

ثبت شرکت در کبک و به تعویق انداختن مالیات

ثبت شرکت در کبک اقدامی به نفع خانواده

یکی دیگر از بخش هایی که ثبت یک شرکت می تواند به آن کمک کند، اقداماتی است که تا حدود زیادی به نفع خانواده می باشد. معمولاً همسران پس از ثبت شرکت همسر خود را هم به لیست سهام داران اضافه می کنند در نتیجه اگر سود بیشتری به دست بیاید مالیات بر درآمد هر دو نفر کاهش چشمگیری پیدا می کند. در نتیجه تا حدود زیادی می توانند تجهیزات جدیدتری را به شرکت اضافه کنند و راحت تر شغل خود را گسترش دهند و کوکان این افراد پس از ثبت شرکت می توانند از تحصیلات رایگان در ایالت کبک استفاده کنند.

مراحل اداری ثبت شرکت در کبک

یکی از مهم ترین معایبی که ثبت شرکت در ایالت های کانادا دارد، این است که مراحل ثبت شرکت در کانادا به ادارات زیادی وابسته است. به همین دلیل ممکن است نیاز باشد که مدت زمان زیادی را برای ثبت آن صرف کنید. ممکن است در مسیر ثبت شرکت در مراحل اداری نیاز باشد تا حدودی هم هزینه کنید اما در آن زمان سود خالصی را دریافت نکنید و در همین مقاطع اولیه از ادامه ی ثبت شرکت منصرف شوید. از جمله هزینه هایی که باید برای ثبت شرکت انجام دهید، هزینه های حسابداری و کارهای حقوقی می باشد که ممکن است تا حدود 1000 دلار هم برای یک فرد هزینه بردارد.