اطلاعات مهم درباره وقت سفارت آمریکا

اولین قدم درراه دریافت ویزای آمریکا رزرو وقت سفارت آمریکا در یکی از کشورهای هم مرز و همسایه است.در حال حاضر بیشتر مردم ما از شرایط و مدارک موردنیاز برای تعیین وقت سفارت آمریکا اطلاعی ندارند و بدون آگاهی دراین‌باره اقدام می‌کنند. به دلیل تیره‌وتار بودن روابط بین دو کشور هیچ سفارتی از دو کشور در کشور مقصد وجود ندارد به همین علت هیچ آژانس یا سازمانی نمی‌تواند دراین‌باره برای شما اقدامی انجام دهد.

اطلاعات مهم درباره وقت سفارت آمریکا

نحوه‌ی تعیین وقت سفارت آمریکا:

به‌طورکلی قوانین دریافت وقت سفارت آمریکا و ویزای آن در سفارت‌های آمریکا یکسان است اما ممکن است سفارت‌خانه‌ها بنا بر سیاست‌های خود یک سری روش‌های متفاوت برای تعیین وقت سفارت آمریکا و مراحل  مصاحبه داشته باشند که شما باید به آن‌ها دقت کنید.پس به یاد داشته باشید که پیش از اقدام از هر کشوری برای این کار از قوانین سفارتخانه آمریکا در آن کشور مطلع باشید تا دچار مشکل نشوید.

قوانین کلی تعیین وقت سفارت آمریکا:

برای تمامی اشخاص بالای 14 سال باید وقت مصاحبه جداگانه باید رزرو شود اما افراد زیر 14 سال با پدر و مادر خود می‌توانند در روز مصاحبه حضورداشته باشند.

همان‌طور که گفتیم برخی قوانین سفارتخانه‌ها متفاوت هست و چنانچه به دلیل تفاوت در این قوانین در وقت سفارت آمریکا از شما مصاحبه به عمل نیامد مبلغ  قابل‌استرداد نیست.

به این نکته توجه کنید که ممکن است افسر مربوطه به دلیل عدم آشنایی با زبان فارسی و اینکه شما به زبان انگلیسی و یا  زبان کشور موردنظر تسلط ندارید در تائید درخواست ویزای آمریکای شما تردید کرده و با مشکل مواجه شوید

ازآنجایی‌ که افسران و مسئولین سفارت آمریکا در دبی، آنکارا و ارمنستان به زبان فارسی تسلط دارند، اداره مهاجرت توصیه می‌کند تا برای مراجعه به سفارت و اقدام به اخذ ویزای آمریکا به یکی از سه کشور امارات ، ارمنستان و یا ترکیه سفر کنید.

مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا:

اولین قدم برای این کار پر کردن فرم درخواست ویزاست. پیش از آن نوع ویزای درخواستی خود را مشخص کنید زیرا که نوع ویزای درخواستی شما در تعیین وقت سفارت آمریکا مؤثر خواهد بود. نکات مؤثر در اخذ ویزا در ادامه توضیح داده خواهد شد. در زیر انواع ویزا را توضیح خواهیم داد.

انواع ویزای برای اخذ وقت سفارت آمریکا:

ویزای آمریکا نیز دارای انواع مختلفی هست. همانند هر کشوری آمریکا نیز دارای انواع مختلفی از ویزاست . اینکه بدانید چه نوع ویزا می‌خواهید در تعیین وقت سفارت شما مؤثر خواهد بود.

نوع B:

به این نوع ویزا ، ویزای موقت یا غیر مهاجرتی می‌گویند. این نوع ویزا به 3 دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

B1: مخصوص اشخاصی است که باهدف تجارت و حضور در اجلاس‌های اقتصادی و یا بستن قرارداد و… به آمریکا سفر می‌کنند.

B2: مخصوص اشخاصی است که تقاضای ویزای توریستی دیدار خانواده و انجام امور پزشکی و درمان بیماری دارند.

B1/B2: این نوع از روادید برای آن دسته از اشخاصی است که تقاضای ویزای توریستی و تجاری داشته  و در حقیقت ترکیبی از دو ویزای B1 و B2  هست.

مهاجرت به آمریکا با ویزای کاری

نوع F:

این ویزا مختص کسانی است که به یکی از علل زیر قصد سفر به کشور آمریکا را دارند:

  • ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور
  •  ادامه تحصیل در دبیرستان‌های این کشور
  •  ادامه تحصیل در مقطع دبستان‌های این کشور
  •  ادامه تحصیل در مدارس دینی این کشور
  • ادامه تحصیل در مراکز دانشگاهی از قبیل برنامه‌های یادگیری  زبان

F1:

مخصوص کسانی که برای تحصیل به این کشور سفر می‌کنند. باید بدانید که این نوع ویزا محدودیت ندارد اما با دریافت آن حق کار در این کشور را نخواهید داشت.

F2:

فرزندان و همسر شخص درخواست‌کننده ویزا می‌توانند تقاضای دریافت این نوع ویزا را به سفارت دهند.

نوع M:

کسانی که قصد تحصیل در هنرکده و یا مراکز غیرعلمی نظیر مدارس عکاسی ، مدلینگ، هنر و طراحی لباس رادارند می‌توانند درخواست این نوع ویزا  دهند.

این نوع از ویزا نیز خود دو نوع دارد:

M1: مخصوص فرد درخواست‌کننده ویزای آموزشی در حوزه‌های ذکرشده در بالا.

M2: خانواده اعم از فرزندان و همسر  زیر 21 سال درخواست‌کننده که قصد همراهی شخص رادارند.

نوع J:

این پیکاپ ویزای آمریکا برای کسانی است که قصد تحقیق و پژوهش و استفاده از فرصت مطالعاتی دارند. قابل‌ذکر است که فرد دارنده این نوع ویزا می‌تواند در حین تحصیل یک شغل نیز داشته باشد. این شخص می‌تواند تا دو سال بعد از اتمام پروژه مطالعاتی خود در آمریکا اقامت کند..

این ویزا نیز دو نوع دارد که در زیر به آن اشاره می‌شود.

J1: ویزای مخصوص فرد خواستار  ویزای تحقیقاتی.

J2: همسر و یا فرزندان زیر 21 سال شخص درخواست‌کننده برای همراهی فرد قادرند این نوع ویزا را دریافت کنند

-B H1:

این ویزا نوعی از ویزای کاری هست. چنانچه خواستار دریافت این نوع ویزا هستید باید از کارفرمای آمریکایی و یا یک شرکت آمریکایی دعوت‌نامه داشته باشید. لازم به ذکر است که برای داشتن این ویزا شما باید حداقل مدرک لیسانس و یا 12 سال سابقه کاری داشته باشید که کاملاً مرتبط به همان رشته کاری که قصد ادامه آن را در کشور مقصد دارید باشد و همین‌طور قابل‌اثبات نیز باشد.

مدت این ویزاها 3 ساله است و چنانچه متقاضی شرایط خوبی داشته باشد می‌تواند این نوع ویزا را تا 6 سال دیگر تمدید نماید. این ویزا می‌تواند شما برای  رسیدن به گرین کارت آمریکا بسیار مؤثر باشد. برای اخذ این ویزا محدودیت زمانی ندارید اما تعداد صدور ویزا در طول یک سال محدودیت‌هایی دارد. هرساله 6500 نفر مجاز به دریافت این نوع ویزا می‌شوند.پاسخ این نوع ویزا 3 الی 4 ماه بعد از درخواست وقت سفارت خواهد آمد.

همان‌طور که نورخان‌تر گفتیم نوع ویزا در تعیین وقت سفارت آمریکا تأثیرگذار است. به‌طور طبیعی افرادی که ویزا دارند برای دریافت ویزای  نوع F, M, J شانس بالاتری دارند

همان‌طور که ذکر شد از عوامل دخیل در تعیین وقت سفارت آمریکا نوع ویزا است. طبیعتاً افراد دارای ویزای نوع F, M, J در اولویت تعیین وقت سفارت قرار می‌گیرند.

حال که با انواع ویزای آمریکا آشنا شدیم می‌توانید اقدام به اخذ وقت سفارت آمریکا کنید. هر کنسولگری بنا به سیاست‌های خود در هر مقطعی اولویت را به‌نوعی از ویزا  برای تعیین وقت سفارت می‌دهد.لازم به ذکر است که ویزای سرمایه‌گذاری و تحصیلی در اولویت اداره امور مهاجرت امریکا قرار دارد.

مراجعه به سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف برای درخواست هرکدام از انواع ویزایی‌های آمریکا صورت می‌گیرد. قبل از  شروع به کار اخذ وقت سفارت در رابطه با اولویت‌های آن سفارت و میزان مراجعه‌کنندگان آن سفارت در رابطه با ویزای درخواستی خود کسب اطلاعات کنید.

در این بخش مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای آمریکا را ذکر می‌کنیم.

مدارک لازم برای رزرو وقت سفارت آمریکا:

  • گذرنامه (اسکن صفحه‌ی نخست گذرنامه)
  • فرم پرشده فارسی برای تعیین وقت سفارت آمریکا.

فرم‌های مختص تعیین وقت سفارت آمریکا:

افراد دارای ویزای گروه B: فرم DS-160 برای کسانی که ویزای کوتاه‌مدت دارند.

افراد دارای ویزای گروه F و M و J: دریافت گواهی‌نامه‌ی SEVP و فرم I-20 یا I-901 از دانشگاه و فرم پرداخت هزینه‌ی SEVIS.

نکته 1:کپی همه این مدارک را داشته باشید..

نکته 2: بدون آنکه فرم داشته باشید هم قادر هستید اقدام به رزرو وقت سفارت آمریکا کنید ولی مدارک کمی تفاوت خواهد داشت. DS-160 هم می .

اسناد موردنظر برای  تعیین وقت سفارت جهت اشخاصی که فرم DS-160 را پر نکرده‌اند:

  • اصل یا کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس 5*5 رنگی جدید با زمینه‌ی سفید و وضوح 600*600 پیکسل

فرم پرشده فارسی

تقویم تعیین وقت سفارت آمریکا:

در مرحله بعد شما باید زمان موردنظر خود را برای وقت سفارت مشخص کنید، تا سفارت از تاریخ حضور شما در سفارت آگاه شود. بیشتر سفارتخانه‌ها پس‌ازاینکه هزینه ویزا را دریافت می‌کنند ، تقویم موردنظر را در اختیار درخواست‌کنندگان می‌گذارد. اما در سیاست‌های اخیر سفارت آمریکا شعبه آنکارا این تقویم را بدون هزینه در دسترس متقاضیان قرار داده است این تقویم هر 60 ثانیه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود پس از صجت آن  اطمینان داشته باشید.