دمنوش معجون رویایی نیوشا
۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک لیوان آب جوش سر پوشیده.
پس از این زمان لفاف مثلثی دمنوش معجون رویایی نیوشا خارج شود.

 

معرفی اجمالی دمنوش معجون رویایی نیوشا :
ترکیبات دمنوش معجون رویایی نیوشا : پرسیاوشان, مرزن جوش, بابونه و عسل
خواص دمنوش معجون رویایی نیوشا : ۱٫ آرامش بخش اعصاب. ۲٫ بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش. ۳٫ تنظیم کننده فشار خون. ۴٫ رفع کننده اسپاسم های عضلانی

دلایل خواص دمنوش معجون رویایی نیوشا : مطالعات نشان می دهد که فلاونوئیدهای پرسیاوشان از طریق فعال کردن کانال های K+ و یا بلاک کردن مکانیزم Ca++ اثر ضد اسهال و ضد قولنج شکم دارند و اثر آن در دوزهای آزمایشی ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی گرم/کیلوگرم مشابه داروی لوپرامید است. عصاره جوشانده بابونه (CDE) نیز اثر محافظت کننده قابل توجهی در برابر اسهال ناشی از تجمع مایع روده در بدن دارد و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آپی ژنین، لوتئولین و بیسابولول بابونه به گیرنده بنزودیازپین در مغز متصل شده و عروق خونی و عضلات ماهیچه های صاف را آرام می کنند. ترکیبات کارواکریل استات مرزنجوش نیز اثر بالقوه ضد اضطرابی دارند و احتمالا بر روی سیستم گابا (GABA) یا گاما آمینوبوتیریک اسید عمل می کنند. مطالعات نشان می دهند که ترپن و کارواکرول مرزنجوش از تجمع پلاکت های خونی جلوگیری کرده و با کاهش سنتز هورمون آلدوسترون و کند کردن سیستم رنین، آنژیوتانسین، آلدسترون فشار خون را کاهش می دهد. مرزنجوش با کاهش فشار خون تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری ها و مشکلات قلبی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که آپی ژنین و بیسابلول بابونه استیل کولین و هیستامین را مهار کرده و به کاهش اسپاسم کمک می کنند که این خاصیت بابونه با داروی پاپاوارین قابل مقایسه است. همچنین بابونه حاوی روغن های فرار آلفا بیسابلول ، آلفا بیسابلول اکسیداز A و B و ماتریسین ( معمولا به کامازولن و سایر فلاونوئیدها با خاصیت ضد التهابی تبدیل می شود) است. فعالیت های ضد التهابی بابونه شامل مهار LPS ناشی از پروستاگلاندین E، کاهش فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز (COX-2) بدون تاثیر بر روی فرم تشکیل دهنده COX-1 است. بابونه در کاهش اسپاسم های عضلات صاف مربوط به ماهیچه های دستگاه گوارش و کاهش التهاب آنها موثر است.

 

تاریخچه ترکیبات بکار رفته در دمنوش معجون رویایی نیوشا :
پرسیاوشان ساقه های بلند و باریک مو مانند و برگ های ظریف و پنجه ای شکل دارد. نام علمی این گیاه به معنی “موی ونوس” برگرفته از دو واژه ی لاتینبه capillus معنی مو و veneris منسوب به ونوس، ایزدبانوی رومی است. پرسیاوشان بومی شمال و جنوب آمریکا، اروپا، استرالیا، آسیا، آفریقا، چین و ژاپن است.

مرزنجوش در اصل از منطقه ی مدیترانه و آسیای صغیر آمده است و زنان یونانی از مرزنجوش برای معطر کردن خانه های خود استفاده می کردند. کلمه ی Oregano از واژه ای یونانی به معنی «لذت و شادی کوه ها» مشتق شده است.

بابونه بومی مناطق جنوب و شرق اروپا است. بابونه در مصر باستان دارویی برای درمان تب و لرز بود. به سبب مشابهت بوی بابونه با شکوفه های سیب، نام این گیاه از کلمه ی یونانی Chamomilla به معنی سیب، گرفته شده است.

 

کاربرد ترکیبات دمنوش معجون رویایی نیوشا در طب قدیم:
پرسیاوشان از نظر طب سنتی ایران معتدل است. در این طب، از پرسیاوشان برای درمان سرفه، بهبود علائم سرماخوردگی، درمان برونشیت و زکام استفاده می شد. این گیاه، خلط سینه را نرم و دفع می کند، ادرارآور و تب بر است. اسهال را برطرف کرده، طحال و کبد را تقویت می کند و در معالجه ی یرقان موثر است.

مرزنجوش طبعی گرم و خشک دارد و به طور سنتی در درمان ورم، تسکین التهاب، درد سینه و دل پیچه، تنگی نفس و درد قلب کاربرد داشت. مرزنجوش ادرار را زیاد می کند و برای تسکین اعصاب و رفع بی حوصلگی و افسردگی، درمان سردرد، تهوع و درد مفاصل و عضلات هم مفید است. یونانیان از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند و اعتقاد داشتند که برای درمان تشنج، ورم و سم زدایی از بدن بسیار مفید است.

بابونه قرن هاست که دارویی برای آرامش اعصاب، کاهش اضطراب و افسردگی، درمان تب و سرماخوردگی است. در قرون وسطی از بابونه برای درمان بیماری هایی مانند آسم، تب، التهاب و تهوع استفاده می کردند. همچنین بابونه در طب سنتی برای رفع ناراحتی های گوارشی مانند بی اشتهایی، نفخ، سوءهاضمه، اسهال و استفراغ و تهوع استفاده می شود.

 

مواد موثر دمنوش معجون رویایی نیوشا :
پرسیاوشان:
تری ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، فنیل پروپانوئید ها، ترکیبات آلیسیکلیک و کاروتنوئیدها

مرزن جوش:
کربوهیدرات ها، آنتراکوئینون ها، کومارین ها، تانن ها، فلاونوئیدها، فلاولنونول ها و آنتوسیانین ها.

بابونه:
ترپنوئیدها (بیسابولول و سسکوئی ترپن ها)، فلاونوئیدها (آپی ژنین، لوتئولین، کوئرستین)، کومارین، آنته میک اسید، کولین، تانن و پلی ساکاریدها.