اطلاعات کلی درباره ی کشور تاجیکستان:

پایتخت :  دوشنبه
جمعیت:  7،211،000
مساحت: 143،100 کیلومتر مربع
آب و هوا: نیمه مرطوب تا قطبی
منطقه زمانی:  آسیا
واحدپولی : روبل

زبان رسمی : هندو اروپایی

درباره تاجیکستان:
تاجیکستان در آسیای مرکزی بین ازبکستان و چین واقع شده است. نسبتا کوچکتر از ایالت ویسکانسین با مساحت 143،100 کیلومتر مربع (55،251 کیلومتر مربع) است. طول مرزی تاجیکستان 3،651 کیلومتر (2،269 مایل) است. پایتخت آن دوشنبه، در بخش غربی کشور واقع شده است. کشورهای همسایه تاجیکستان : افغانستان، چین، قرقیزستان، ازبکستان می باشد.

پایتخت کشور تاجیکستان:

دوشنبه، پایتخت جمهوری، در دره هیسار در جنوب تاجیکستان واقع شده است. پیش از انقلاب، تاجیکستان توسط سه کشور کوچک اشغال شده بود: ساری آسیه، شاه منصور و دوشنبه (دوشنبه در تاجیکستان، روز بازار در کیشلک می باشد). گرچه نام شهر جدیدی است اما تاریخ آن مربوط به 3000 سال پیش است. باستان شناسان بقایای شهرک های یونانی باقرین، محل سکونت باستانی از دوره کوشان، روستای شیشی خون باستان و دیگر شهرک های قرون وسطایی را از بین بردند. در اوایل قرن بیستم، دوشنبه محل اقامت تابستانی هیکسار بود. در سال 1920، آخرین امیر ساحر ساحا الیمهون از بخارا فرار کرد و محل اقامت خود را دوشنبه ساخت. اما بلشویک ها او را مجبور کردند که دوشنبه را ترک کنند و در خارج از کشور کار کنند.

درباره تاجیکستان- زبان تاجیکستان- شهرهای تاجیکستان- زنان تاجیکستان- دین تاجیکستان

14 ژوئیه 1922، شهر دوشنبه به دست بلشویک ها سپرده شد و به عنوان بخشی از SSR ازبکستان به عنوان پایتخت جمهوری تاجیک سوسیالیست شوروی سابق تبدیل شد. از سال 1929 – تاجیکستان پایتخت شوروی شد.  با این حال، به سختی می توان شهر را تشخیص داد. یک شهر کوچک از 4 خانه با طبقه های چوبی، 42 واگن و 283 ساکن تشکیل شده بود. در بیش از 70 ساله کیشلک کوه به شهر سبز، مدرن و صنعتی تبدیل شده است که بیش از 600 هزار نفر جمعیت دارد. از سال 1929 تا 1990 این پایتخت تاجیکستان SSR بوده و از سال 1991 تا به حال پایتخت تاجیکستان مستقل بوده است.

توپوگرافی:
توپوگرافی تاجیکستان دارای کوه های پامیر و آلی است که بر چشم انداز تسلط دارند. دره فرغانه غربی در شمال با دره های کافیرنیگان و وهش در جنوب غربی قرار دارد. مهمترین ویژگی جغرافیایی در جنوب، رود پانج است که جنوب تاجیکستان را از شمال افغانستان جدا می کند. این کشور در منطقه لرزه ای فعال در نزدیکی مرزهای تکتونیکی اوراسیا و هند واقع شده است. زمین لرزه ها در این منطقه رایج هستند.

درباره تاجیکستان- زبان تاجیکستان- شهرهای تاجیکستان- زنان تاجیکستان- دین تاجیکستان

آب و هوا تاجیکستان
آب و هوا از نیمه مرطوب تا قطبی است. در مناطق نیمه خیز، دمای شدید در تابستان به 48 درجه سانتیگراد رسیده است. در پامیر شرقی، دمای زمستان تا 60 درجه سانتیگراد کاهش یافته است. میانگین دمای ملی در ماه جولای 30 درجه سانتیگراد است . میانگین دما در ماه ژانویه 0 درجه سانتیگراد است .بارش در اکثر کشور ها به طور متوسط ​​70 تا 160 سانتیمتر است .

جمعیت کشور تاجیکستان
جمعیت تاجیکستان در سال 2005 توسط سازمان ملل متحد (61313) تخمین زده شد که در میان 193 کشور جهان تعداد 99 نفر را شامل می شود. در سال 2005، تقریبا 4٪ جمعیت بیش از 65 سال داشتند، و 40٪ دیگر از جمعیت کمتر از 15 سال سن داشتند. برای هر 100 زن در کشور 99 مرد بود. براساس گزارش سازمان ملل متحد، میزان سالانه جمعیت تغییرات برای سال های 2005 تا 2010 انتظار می رود که 2.3 درصد باشد. علیرغم این واقعیت که رشد جمعیت در اواسط دهه 1990 به طور قابل توجهی کاهش یافته است، دولت نرخ کنونی را بیش از حد بالا می داند، بویژه در زمینه باروری، که در حدود 4.25 تولد در هر زن بود. جمعیت پیش بینی شده در سال 2025 9،181،000 بود. تراکم کلی جمعیت 47 در هر کیلومتر مربع بود (123 در هر کیلومتر مربع)، با نواحی شمالی و غربی دارای بیشترین تراکم جمعیت.

درباره تاجیکستان- زبان تاجیکستان- شهرهای تاجیکستان- زنان تاجیکستان- دین تاجیکستان

دولت
دولت تاجیکستان در حال پیشرفت است و در حال اجرای حل وفصل جامع صلح است. رئیس جمهور رحمانوف قدرت گسترده ای را حفظ می کند و هوادارانش از منطقه کولایب هستند، هرچند برخی پست ها در سطح بالا به مخالفان داده شده است. بر اساس یک قانون اساسی طراحی شده توسط رحمانوف که در ماه نوامبر سال 1994 توسط رفراندوم تصویب شد، مجلس قانونگذاری (Oliy Majlis) قانون ها را تصویب می کند، قانون اساسی را تفسیر می کند، خط مشی های اصلی سیاست داخلی و خارجی را تعیین می کند، روزها را برای رفراندوم و انتخابات تعیین می کند، . مجلس همچنین بودجه دولت را تصویب می کند، سیاست مالیاتی را تعیین می کند، معاهدات را تصویب می کند، و شرایط جنگی یا اضطراری را که رئیس جمهور آن را تصویب می کند، تصویب می کند.

درباره تاجیکستان- زبان تاجیکستان- شهرهای تاجیکستان- زنان تاجیکستان- دین تاجیکستان (1)

قانون اساسی همچنین خواستار ایجاد یک هیئت نمایندگی برای “سازماندهی کار” است که توسط قانونگذاران انتخاب می شود و توسط سخنگوی برگزار می شود. قوانین باید توسط اکثریت دو سوم از تعداد نمایندگان مجلس تصویب شود و یک وجوه ریاست جمهوری ممکن است با همان حاشیه لغو شود. نخست وزیر توسط رئیس جمهور منصوب می شود. مجلس قانونگذاری تاجیکستان در ژوئن 1999 تغییرات قانون اساسی ارائه شده توسط رحمانوف را مطرح کرد که خواستار یک دوره ریاست جمهوری هفت ساله، یک مجلس عالی دوگانه (مجلس قانونگذاری) و قانونی کردن احزاب مذهبی است. یک رفراندوم مردمی تغییرات را در 26 سپتامبر 1999 تصویب کرد. قانون انتخابات با تأیید اعضای مخالف در تاریخ 10 دسامبر 1999 تأیید شد. این قانون خواستار مجلس قانونگذاری عالی، مجلس ملی (نمایندگی منافع منطقه ای) ، شامل 33 عضو و مجلس نمایندگان مجلس نمایندگان 63 اعضا بود. طبق گزارش های وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد حقوق بشر در سال 2001، تاجیکستان یک رژیم استبدادی است که برخی از موسسات دموکراتیک را به رسمیت شناخته است. اگرچه انتخابات پارلمانی سال 2000 حق شهروندان را برای تغییر دولت خود افزایش داد اما این حق باقی ماند.

زبان کشور تاجیکستان
در تاجیکستان، زبان رسمی زبان هندو اروپایی است که مربوط به فارسی و پشتو است. روسی به طور گسترده به عنوان زبان ارتباطات بین المللی در دولت و کسب و کار استفاده می شود. ازبک ها در مناطقی که عمدتا ازبک ها ساکن هستند سخن گفته است. زبان تاجیکستان هیچ جنس یا مواردی ندارد و واژگان آن از عربی، ازبک و روسی قرض گرفته شده است. از دهه 1940، الفبای تاجیکی نسخه اصلاح شده الفبای سیری روسی است. از زمان تصویب تاجیکستان به عنوان زبان ملی، دستورالعمل الفبای فارسی مبتنی بر عربی در مدارس با موارد آموزشی ارائه شده که توسط ایران تشویق شده است.

گروههای قومی
طبق یک سرشماری سال 2000، تاجیک ها حدود 79.9 درصد از جمعیت و ازبک ها (که در شمال غربی زندگی می کنند) حدود 15.3 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. جمعیت روسیه در این کشور، که به دلیل مهاجرت کاهش یافته، تنها 1.1٪ است. قرقیزستان نیز 1.1٪ جمعیت را تشکیل داده است. سایر گروه های نژادی متفاوت، 2.6٪ باقیمانده را تشکیل دادند.

درباره تاجیکستان- زبان تاجیکستان- شهرهای تاجیکستان- زنان تاجیکستان- دین تاجیکستان (1)

پرچم کشور تاجیکستان

پرچم حاوی یک نوار افقی وسیع سفید در مرکز است، نوار خط قرمز در بالای صفحه و نوار خط سبز در پایین. نماد ملی در نوار سفید متمرکز است.

واحد پول تاجیکستان

در ماه اکتبر سال 2000، روبل تاجیکستان (tr) توسط سومونی جایگزین شد. s1 = $ 0.32051 (یا $ 1 = s3.12) از سال 2005 است.

تعطیلات تاجیکستان

 روز نیوز، 1 ژانویه؛ نوروز (“روز جدید”)، 21 مارس؛ روز استقلال، 9 سپتامبر.