درباره اسلواکی

پایتخت : براتیسلاوا

جمعیت: 5،447،502 نفر

مساحت: 48،845 کیلومتر مربع

واحد پول : کرون اسلواکی

دامنه اینترنتی: sk.

پیش شماره: +421

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی

 درباره کشور اسلواکی:

جمهوری اسلواکی کشوری است که در اروپای مرکزی واقع شده است.این کشور تا دهه 90به همراه کشور چک، کشورچکسواکی را تشکیل می دادند.
همسایگان کشور اسلواکی، کشورهای جمهوری چک، اوکراین ، لهسستان ، مجارستان و اتریش می باشند. کشور اسلواکی ، کشوری نیمه کوهستانی است. این کوهستان ها شرق ، شمال و قسمتی از غرب این کشور را اشغال کرده اند.

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی

در قرن های پنجم و ششم میلادی ، قوم اسلوک در این کشور ساکن شدند.در بین جنگ های جهانی اول و دوم این کشور از طرف آلمانی ها و مجاری ها تحت فشار بود و اوضاع این کشور همیشه متشنج بود که نتیجه ی این نابسامانی به این صورت شد که آلمان ناحیه ی سودت ، مجارستان بخش سلوواکی و لهستان بخش تشن که جزیی از این کشور بودند را تصرف کنند.

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی

در سال 1945  زمانی که پراگ سقوط کرد ،چکسلواکی از تاثیرات جنگ جهانی دوم خود را دور کرده و توانست قسمت های از دست رفته خود (سودت ،تشن و سلواکی) را دوباره باز پس بگیرد و وحدت در این کشور حاکم شود، البته در طی این جنگ ها ناحیه ی روتنیا جدا شد.در سال 1946 حزب کمونیست بر سایر حزب ها برتری پیدا کرد  و در نتیجه چکسلواکی سیاست خود را به سمت روسیه متمایل کرد. در سال 1993 کشور چکسلواکی به خواست طرفین به دو کشور مجزای چک و اسلواکی تقسیم شد.

درباره جمهوری چک|سفر به چک |سفارت جمهوری چک |هزینه سفر به پراگ |راهنمای سفر به چک

تاریخچه ی کشور اسلواکی:

اسلواکی توسط اسلاویچ اسلواکی در قرن ششم پراکنده شد. آنها در قرن نهم میلادی در امپراطوری موراوی متحد شدند. در سال 907، آلمانی ها و مجارها دولت موراوی را فتح کردند و اسلواکی ها تحت کنترل مجارستان از قرن 10 تا سال 1918 تحت فشار قرار گرفتند. زمانی که امپراتوری تحت حکومت هابزبورگ در سال 1918 پس از جنگ جهانی اول سقوط کرد، اسلواکی ها به همراه سرزمین های چک بوهمیا ، موراویا، و بخشی از سیلسیا به منظور تشکیل دولت مشترک چکسلواکی را تشکیل دادند. در مارس 1939، آلمان تحت اشغال چکسلواکی، یک “محافظۀ” آلمانی را تأسیس کرد و یک کشور دست نشانده را از اسلواکی تحت نظر نخست وزیر مونسینور جوزف تیسو ایجاد کرد. بهار سال 1945 این کشور از طرف ارتش شوروی از آلمان ها آزاد شد و اسلواکی به وضعیت پیشین خود بازگردانده شد و دوباره به کشور چکسلواکی جدید پیوست.

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی
پس از اینکه حزب کمونیست در فوریه سال 1948 قدرت را به دست گرفت، اسلواکی دوباره به یک دولت تحت سلطه متمرکز بر چچن رسید و اختلاف میان دو جمهوری به وجود آمد. در ژانویه سال 1969، این کشور به جمهوری اسکاتلند سوسیالیست در چکسلواکی تبدیل شد.
تقریبا 42 سال بعد حکومت کمونیستی بر اسلواکی به پایان رسید زمانی که واکلاو هاول رئیس جمهور چکسلواکی شد .در سال 1989 اصلاحات سیاسی دموکراتیک آغاز شد. با این حال، با فروپاشی قدرت کمونیستی، اسلواکی با یک جنبش ملی ناسیونالیست قوی رو به رو شد و روابط میان دو کشور رقیب افزایش یافت. در پایان سال 1991 بحث های میان رهبران سیاسی اسلواکی و چچن به وجود آمد مبنی بر اینکه جمهوری های چک و اسلواکی باید در ساختار فدرال همسو باقی بمانند یا به دو کشور مستقل تقسیم شوند.

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی

مردم کشور اسلواکی
کشور اسلواکی جمعیت پنج میلیون و 447 هزار و 502 نفر را در خود جای داده است که میانگین سنی این جمعیت 36.1 سال می باشد.امید به زندگی به زنان و مردان به ترتیب، 79 و 71سال است.

بیش از چهار پنجم جمعیت اسلواکی اسلواکیایی هستند. مجارها، که در مناطق مرزی جنوب متمرکز هستند، بزرگترین اقلیت را تشکیل می دهند که کمتر از یک دهم جمعیت جمهوری است. تعداد کمی از چک ها، آلمانی ها و لهستانی ها در سراسر کشور زندگی می کنند، در حالی که روتنها (روسین ها) در شرق و شمال شرقی تمرکز می کنند. یک جمعیت قابل توجه همراه رمی ها (کولی ها) وجود دارد که عمدتا در بخش شرقی کشور زندگی می کنند.

درباره-اسلواکی-مردم-اسلواکی-زندگی-در-اسلواکی-زبان-اسلواکی-کار-در-اسلواکی-کشور-اسلواکی
زبان کشور اسلواکی
اگر چه اکثریت مردم اسلواکی ،اسکاتلندی را به عنوان زبان مادری خود می شناسند، اما یک قانون در تاریخ 1 ژانویه 1996 به اجرا در آمد، که اسلواکی را ، به دلیل تاثیر آن بر اقلیت مجارستانی ها ،به عنوان زبان رسمی کشور انتخاب کنند که بسیار بحث برانگیز بود. به عنوان اعضای یک گروه زبان اسلواکی غرب، اسلواکی و چک به طور نزدیکی و متقابلا قابل فهم هستند؛ هر دو از رومی به جای الفبای سیریلیک استفاده می کنند. علاوه بر مجارستانی، لهستانی، آلمانی، اوکراینی، روسین (مربوط به اوکراین)، و رومی، از جمله زبان های دیگر است که در اسلواکی صحبت می شود. سخنرانان کرواسی، که در تعداد کمی از روستاهای غرب اسلواکی زندگی می کنند، یک اقلیت زبان شناختی کوچک را تشکیل می دهند.

مذهب کشور اسلواکی
چهار دهه بیخدایی رسمی با فروپاشی کمونیست در سال 1989 به پایان رسید و تداوم وابستگی مذهبی به سرعت درهر دو حوزه فرقه ای و سیاسی ظاهر شد. اکثریت اسلواکی ها کاتولیک رومی هستند، اما کلیساهای پروتستان، به ویژه کلیسای انجیلی و کلیسای مسیحی نیز در این کشور فعالیت دارند. کاتولیکهای یونانی و مسیحیان ارتدوکس شرقی در مناطق روستایی یافت می شوند. بیش از یک دهم جمعیت اعتقاد دینی ندارند.

آب و هوای کشور اسلواکی
موقعیت شرقی اسلواکی به آن آب و هوای قاره ای بیشتری نسبت به جمهوری چک می دهد. زمین کوهستانی آن یکی دیگر از عوامل تعیین کننده است. میانگین سالانه درجه حرارت در حدود 4 درجه سانتیگراد بالا می رود و به بیش از 10 درجه سانتیگراد در مناطق پایین می رسد . فصل رشد حدود 200 روز در جنوب و کمتر از نیمی از آن در کوه است.  حداکثر بارش در ماه جولای است، در حالی که حداقل در ماه ژانویه است. برف در ماه های تابستان در بالاترین قله ها وجود دارد.

سیاست در اسلواکی:

در چکسلواکی پایه و مبنای دموکراسی ، مجلس می باشد.در سال 2006 آخرین انتخابات مجلس برگزار شد ، در نتیجه ی انتخابات سال2004 ایوان گاسپاروویچ به این سمت برگزیده شد. در این کشور رئیس جمهور با رای مستقیم مردم  به عنوان رئیس حکومت برای دوره ای 5 ساله انتخاب میشود. در کشور اسلواکی نخست وزیر به عنوان رئیس دولت به حساب می آید وبر کابین مجلس نظارت می کند و دوره ی فعالیت آن 4 ساله است. قدرت اجرایی کشور در دست نخست وزیر کشور بوده و در انتخابات مجلس ملی ،رئیس حزب برنده می باشد.مجلس در کشور اسلواکی دارای 150 کرسی می باشد و نمایندگان مجلس همانند نخست وزیر برای دوره ای 4 ساله در مجلس فعالیت میکنند.

درباره جمهوری چک|سفر به چک |سفارت جمهوری چک |هزینه سفر به پراگ |راهنمای سفر به چک

اقتصاد در اسلواکی

تولیدات داخلی ناخالص در اسلواکی 107.6 میلیارد دلار می باشد. نیروی کار این کشور 2میلیون و 661هزار نفر می باشند . با این حال نرخ بیکاری در این کشور 8.6% اعلام شده است. نرخ تورم در کشور اسلواکی 2.7% است بیش از 20% از مردم این کشور فقیر هستند.

 کشور اسلواکی محصولاتی همچون ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل ،محصولات مربط به کارخانه ها ، سوخت و مواد شیمیایی را از کشورهای آلمان ، جمهوری چک، ، روسیه ، مجارستان ، اتریش و لهستان و ایتالیا وارد می کند.و محصولاتی چون ماشین آلات ، تجهیزات الکترونیکی، وسایل نقلیه ، مواد فلزی و شیمیایی و معدنی و پلاستیکی را به همان کشورها صادر می کند.

اقتصاد کشور اسلواکی به تولید و صادرات خودرو و لوازم الکترونیکی ، از کشورهای دیگر بخصوص کشور آلمان وابسته است وتقاضای خارجی، دلیل رشد اقتصادی این کشور است.