درباره سوئد

پایتخت: استکهلم

نوع حکومت : پادشاهی مشروطه

زبان رسمی: سوئدی

واحد پول: کرون سوئد

مساحت: ۴۴۹,۹۶۴ کیلومتر مربع

جمعیت: ۹,۳۵۴,۴۶۲ سرشماری ۲۰۰۹

پیش شماره:+46

رنگ پرچم: زرد و آبی

نقشه سوئد
نقشه سوئد

تاریخ کشور سوئد

درباره سوئد – مردم این کشور حدود 10،000 سال پیش به سوئد آمدند. برای هزاران سال، آنها شکارچیان و گردآورنده بودند و در قرن اول میلادی، آنها با امپراتوری روم مقابله کردند. نام سوئد از جنگ قبیله Svea  گرفته شده است  که تقریبا 500 پادشاهی قدرتمند به شمار می آید. سوئدی ها از سرزمین سوورگوی خود یاد می کنند که به معنی “سرزمین سوئا” است.
Sveaشروع به حملات در امتداد سواحل شمال اروپا کرد و به عنوان وایکینگها شناخته شد، که به معنای “دزدان دریایی” در یک زبان اسفوردی قدیمی است. بعضی از وایکینگهای سوئدی اغلب از افرادی که در سرزمین های خود به سر می بردند، سرقت می کردند. دیگران با تجارت کالاها و بردگان ثروتمند شدند.
سوئد پادشاهان را تا سال 1544 انتخاب کرد، زمانی که پارلمان قوانین را تغییر داد. سپس تاج به نسل شاه منتقل شد. پادشاه گوستاو IV مجبور شد از تخت سلطنت دوری کند وقتی که او و متحدانش از فنلاند به متحدان ناپلئون در سال 1809 دست یافتند. در طول تاریخ، سوئد دو کشور فنلاند و نروژ را تصویب کرد.

درباره سوئد
درباره سوئد

پایتخت کشور سوئد

شهر استکهلم پایتخت کشور سوئد می باشد که بزرگترین شهر این کشور نیز به حساب می آید.این شهر بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد.قسمت هایی از شهر استکهلم در اوپلاند و سودرمانلاند  وجود دارد.این شهر روی 14 جزیره که با پل هایی به هم متصل شده اند ، ساخته شده است. آب راه های زیادی در این شهر وجود دارد و همین ویژگی باعث شده که این شهر را ونیز شمال نیز بنامند. در تابستان طول روز در حدود 18 ساعت و در پاییز حدود 8 ساعت می باشد.

درباره سوئد
درباره سوئد

آب و هوای سوئد

قسکشور سوئد در شمال اروپا قرار دارد و آب و هوای این کشور بسیار سرد است. این کشور دارای سه ناحیه ی آب و هوایی است که شامل: قسمت مرکزی سوئد که آب و قاره ای مرطوب دارد . قسمت شمالی سوئد که آب و هوای خشک دارد.  قسمت جنوبی سوئد که آب و هوای اقیانوسی دارد.شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو در این بخش وجود دارند.این مناطق نسبت به مناق شمالی گرمتر هستند و دلیل آن ، این است که جریانات اقیانوسی که  گلف استریم نامیده میشوند به پایان رسیده اند.

درباره سوئد
درباره سوئد

حکومت و اقتصاد کشور سوئد

پادشاه، رئیس دولت در سوئد است. پادشاه کارل XVI گوستاف وظایف فراوانی دارد و دولت توسط مقامات منتخب اداره می شود. در ریکدگ یا مجلس سوئد 349 عضو وجود دارد. اعضای پارلمان برای نخست وزیر رای می دهند، و سپس اعضای کابینه را تعیین می کنند.
سوئد عضو اتحادیه اروپا است، اما از یورو به عنوان ارز استفاده نمی کند. آنها پول خود را، کرون سوئد، به عنوان راهی برای حفظ هویت خود نگه داشته اند. سوئد خود را به عنوان یک کشور خنثی معرفی می کند. از اواسط دهه 1800 و در طی دو جنگ جهانی، سوئد بی طرف باقی ماند.

درباره سوئد
درباره سوئد

سوئد یک دموکراسی پارلمانی است. احزاب اصلی سیاسی به دو دسته تقسیم می شوند: یک بلوک چپ از مرکز که متشکل از سوسیال دموکرات ها، حزب چپ و حزب سبز است؛ و بلوک مرکز راست شامل حزب مودار، حزب مرکز، دموکرات مسیحی و حزب لیبرال است.
مجلس سوئد Riksdag نامیده می شود، که اعضای آن هر چهار سال یکبار انتخاب می شوند.
رئیس جمهور سوئد از سال 1973 پادشاه کارل XVI گوستاو بوده است. او دارای قدرت سیاسی نیست، بلکه نماینده کشور است و وظایف تشریفاتی را انجام می دهد.
سوئد عضو اتحادیه اروپا است، اما دارای ارز شخصی، کرونا یا تاج سوئدی است.

درباره سوئد
درباره سوئد

جمعیت سوئد

در سوئد 10 میلیون نفر وجود دارند که حدود 2 میلیون نفر آنها زیر 18 سال سن دارند. هشتاد و پنج درصد از آنها در شهرها زندگی می کنند. سوئد یک کشور چند فرهنگی است: 15 درصد از سوئدی ها در یک کشور دیگر متولد شده اند، در حالی که حدود یک تا پنج کودک در سوئد دارای خانواده ای با ریشه در یک کشور دیگر هستند.
پایتخت سوئد، استکهلم، همچنین بزرگترین شهر این کشور با بیش از 930،000 ساکن است. دیگر شهرهای بزرگ شهر گوتنبرگ، در غرب سوئد (جمعیت 550،000)، وMalmö ( جمعیت 300،000 )  در جنوب سوئد است. اوپسالا و لند، شهرهای مشهور دارای دانشگاه هستند.
کمتر از سه درصد از سطح زمین را سوئد در برگرفته است و جنگل ها 69 درصد از کشور را پوشش می دهد. سوئد بزرگ است و حدود 1،574 کیلومتر از بالا به پایین مساحت این کشور می باشد. و می تواند به سه منطقه عمده تقسیم شده: Götaland در جنوب، Svealand در وسط و Norrland در شمال است.

درباره سوئد
درباره سوئد

زبان کشور سوئد

سوئدی زبان رسمی سوئد است. اکثریت قریب به اتفاق سوئدی ها نیز به زبان انگلیسی صحبت می کنند و به طور کلی به سطح بسیار بالایی می پردازند. بسیاری از سازمان های چند ملیتی سوئد به عنوان زبان شرکتی خود انگلیسی هستند و تعداد زیادی از برنامه ها و دوره های تحصیلات دانشگاهی به زبان انگلیسی تدریس می شوند. سوئد دارای پنج زبان رسمی اقلیت ملی است و شمار زیادی از زبان های دیگر توسط جمعیت متنوع سوئدی صحبت می شود. بزرگترین زبان ، پس از سوئدی، فنلاندی، صربی-کرواسی، عربی، کردی، اسپانیایی، آلمانی و فارسی است.

درباره سوئد
درباره سوئد

مردم سوئد

سوئد یکی ازکشور هایی است که کمترین جمعیت اروپا را دارد و جمعیت آن کمتر از 10 میلیون نفر می باشد. اکثر مردم در حومه شهر زندگی می کردند، اما در سال 1900، این کشور صنعتی شد و بسیاری از شهرهای مالمو، گوتبورگ و استکهلم رفتند.
در طول دهه 1930، سیستم رفاهی سوئد «مدل سوئدی» نامیده شد. تحت سیستم خود، تمام سوئدی ها دسترسی به مراقبت های بهداشتی عمومی را تامین می کنند، کمک به بیکاران، مراقبت از کودکان، مدارس، مراقبت از سالمندان و حداقل 5 هفته تعطیلات در سال به آنها تعلق دارد. بزرگترین تعطیلات سوئدی شامل سالهای زمستانی، کریسمس و عید پاک است. در سوئد میتوان از خدمات تحصیلی و درمانی رایگان استفاده کرد.

درباره سوئد
درباره سوئد

در این کشور همه مردم می توانند انگلیسی صحبت کنند. در سوئد زن و مرد با هم برابر هستند و هیچگونه تبعیض جنسیتی در این کشور وجود ندارد. مردم این کشور بسیار بشر دوست هستند و با وجود مدرن بودن این کشور، مردمانش به سنت ها پایبند هستند.سوئدی ها تحصیل می کنند و سخت کار می کنند، اما آنها نیز به طور جدی به استراحت و آرامش می پردازند. لاگووم یک کلمه مهم و اغلب استفاده شده در سوئد است. که معنای مناسب ، کافی یا درست را می دهد. ایده های فرهنگی و اجتماعی سوئد بر مبنای  برابری و عدالت است.
آزادی و برابری نیز مفاهیم مهم هستند. روابط همجنسگرایان از سال 1944 قانونی بوده است و زوجین همجنسگرا از سال 2003 توانستند از این قانون استفاده کنند و از سال 2009 ازدواج کرده اند. این کشور اولین بار در جهان با آزادی مطبوعات (1766) بود و رتبه بندی آزادی این کشوردر بالای مطبوعات جهانی قرار دارد .

درباره سوئد
درباره سوئد

مذهب در سوئد

سوئد یک کشور بسیار سکولار است، اما بسیاری از ادیان جهان در اینجا نمایندگی می شوند .کلیسای ملی، کلیسای سوئد، لوتری است، اما کاتولیک و سایر مسیحیان نیز گسترده هستند. اسلام یکی از بزرگترین ادیان در سوئد است و یهودیت و بودیسم نیز به خوبی تاسیس شده اند.

درباره سوئد
درباره سوئد

دیدنی های سوئد

مجمع الجزیره استکهلم :  این مکان دیدنی بزرگترین مجمع الجزایر سوئد است و شامل تعداد زیادی جزیره ی کوچک است که گرداگرد شهر استکهلم را در برگرفته است.
اسکانه :  اسکانه شهری در جنوب سوئد است که دارای خاک بسیار خشنی است که در هیچ جای دنیا نمونه ی آن یافت نشده است. این شهر دارای باغ و جنگل ها و دریاچه های زیبایی است و 300 قلعه در این شهر وجود دارد.
جاکموک :  در ایالت شمالی سوئد در لپ لند ، شهر رویایی جاکموک وجود دارد. در این شهر بازاری وجود دارد که 400 سال قدمت دارد و در ماه فوریه این بازار باز می شود.
پارک ملی زیردریایی کوسترهیوت، پارک آبی آبیسکو ، شهر ویسبی  و شهر آرسکوتان از دیگر جاذبه های این شهر می باشد.